Inscenácia Osem žien v DAD chce byť spojením vážneho a humorného

22.05.2023 Prešov

Prešov, 22. mája – Napínavý detektívny príbeh a  mozaiku ľudských charakterov aj v groteskných situáciách má divákom ponúknuť inscenácia Osem žien, ktorej premiéru na piatok 26. mája pripravuje činoherný kolektív Divadla Alexandra Duchnoviča (DAD) v Prešove. Realizačný tím vedie hosťujúci režisér Michal Babiak, ktorý na dnešnej tlačovej besede predstavil stav prípravy predstavenia a svoje hlavné režijné ideovo-realizačné prístupy.
 
M. Babiak, v súčasnosti docent na katedre estetiky Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave, pochádza zo srbskej Vojvodiny bývalej Juhoslávie, pričom jeho slovenskí predkovia tam mali okolo 300-ročnú tradíciu. Po začiatku vojny sa začiatkom 90. rokov s rodinou presťahoval na Slovensko. V DAD sa prezentuje po prvýkrát, ale na konte režiséra má okolo 130 činoherných a asi desať operných predstavení. Ako dodal, rusínčina, v ktorej je inscenácia Osem žien uvádzaná v DAD, je v poradí šiestym jazykom, v ktorých doteraz realizoval svoje režisérske výstupy – prv po srbsky, chorvátsky, slovensky, slovinsky a maďarsky.
„Poetika dramatických textov Roberta Thomasa sa mi veľmi páči. Už som niektoré z nich režíroval. Text hry Osem žien je výborný podklad pre prepojenie vážneho v podobe detektívky a zábavnejšieho v podobe čierneho humoru. Pre mňa ako režiséra bolo výzvou urobiť žánrovo primerane vyváženú inscenáciu,“ podčiarkol.
 
R. Thomas napísal túto hru v roku 1961, okrem javiskovej podoby má aj filmovú, a to dosť vydarenú, ale M. Babiak prezradil, že film nevidel, nedal sa teda ničím inšpirovať. Zásadnou zmenou je lokalizácia deja. Kým v origináli sa odohráva v honosnom pánskom sídle na francúzskom vidieku, tak v prešovskej inscenácii ju M. Babiak – ktorý je aj dramaturgom a autorom scény – umiestnil do „tunajšieho“ prostredia  začiatkom 90. rokov.
 
Riaditeľ DAD Marián Marko pozitívne ocenil túto zmenu, keďže predpokladá, že predstavenie bude bohato zastúpené v zájazdových plánoch tohto divadla. Navyše scéna je realizačne, a teda aj finančne v skromných pomeroch DAD menej náročná.
„Bola som tým elementom, ktorý presadzoval, aby sa do nášho repertoáru dostala hra s veľkými príležitosťami pre herečky. Som rada, že sa tak teraz deje. Ešte aj žena to mohla režírovať,“ poznamenala s úsmevom umelecká šéfka činohry Ľudmila Lukačíková, ktorá v inscenácii hrá. Ocenila však režijný prístup M. Babiaka, a keď – ako naznačila – „upokojíme sa, inscenácia si sadne“, tak bude vďačnou súčasťou repertoáru. Súhlasila s tým aj ďalšia herečka Vladimíra Štefániková, zároveň asistentka režiséra. Podľa nej otázkou bolo ako dať na scéne dokopy čisto ženský manšaft. „Aj preto nezávidím prácu režiséra, pri našej presilovke to má s nami ťažké,“ dodala. Navyše na ich strane bola ešte deviata žena – autorka kostýmov Jana Kadaňková, ako hosť. O jej prínose M. Babiak povedal, že urobila „kus invenčnej práce“. Scénickú hudbu skomponoval Martin Husovský, zatiaľ čo Peter Džubera, obaja ako hostia, mal na starosti pohybovú stránku v inscenácii.
 
Okrem spomínaných dvoch herečiek účinkujú ešte Zdenka Kvasková, Zuzana Kovalčíková v alternácii s Ivetou Fedorovou, Svetlana Škovranová, Jaroslava Sisáková a Daniela Libezňuk.
 
DAD ako jediné profesionálne divadlo na Slovensku hrá predstavenia v rusínskom jazyku. To najnovšie má originálny názov Вісем жен (autorom prekladu do rusínčiny je Valerij Kupka). Je v 77. sezóne (vrátane tých, ktoré divadlo absolvovalo pod názvom Ukrajinské národné divadlo – UND v Prešove) v poradí 394. premiérou. Na jej realizáciu DAD dostalo dotáciu z Fondu na podporu kultúry národnostných menšín SR, od komisie pre rusínsku kultúru.
 
M. Marko informoval, že z toho istého fondu sa napokon ušla podpora aj inscenácii Hlavný bubeník, ktorú DAD premiérovalo v piatok 28. apríla t. r.
V Prešove, 22. mája 2023
Spracoval: Jozef Jurčišin
 

Vyberte región

mark